AKVAPLANING

Ako imate duži vozački staž, sigurno ste bili u situaciji da naletite na neku količinu vode na putu ili baru posle koje ste izgubili kontrolu nad vozilom. Jednostavno je auto počeo da "pleše po putu".Ta pojava koja se događa mnogima zove se akvaplaninig. I jako je opasna pojava koja vrlo lako može da izazove saobraćajnu nesreću.

 Akvaplaning je pojava koja nastaje prilikom ulaska auta velikom brzinom u vodu. Tada se stvara tanak sloj vode ispod guma koja nema gde da izađe već auto počinje da "pleše" jer ta voda ostaje između podloge i gume. To se događa kada su gume izlizane i kada se ne koriste odgovarujuće gume za te vremenske uslove.

Šare koje gume imaju na svojim gaznim površinama sprečavaju da dođe do akvaplaninga jer kanali koji su na tim šarama upravo služe da se veća količina vode izbaci sa putanje kretanja i spreči akvaplaning. Zato sve šare su u smeru koje odvode vodu i sneg sa puta kretanja. Nekad nije potrebna ni veća brzina kretanja od 50 km na sat da bi došlo do akvaplaninga, kao ni posebno velika količina vode kao i dubina vode.

Zato savetujem sve vozače ako primete da nailaze na veću količinu vode da uspore kretanje jer postoji velika mogućnost da izgube kontrolu nad vozilom.

 

 

DOBRO JE ZNATI!

Dobro je znati da zimske gume znatno poboljšavaju kretanje i upravljanje vozilom u zimskim uslovima. Postoji par razloga zbog kojih je tako:

  • gazna površina zimske gume je konstruisana tako da odvodi vodu i sneg sa puta i tako smanjuje rizik od akvaplaninga;
  • zimske gume zahvaljujući dubokoj šari imaju znatno bolji i kraći zaustavni put prilikom kočenja;
  • zimske gume su specijalno pravljene sa posebnim dodatkom silike i specijalne smese koj a se bolje ponaša pri hladnim i snežnim vremenskim uslovima;
  • poboljšavaju kretanje na snegu, poledici, lapavici i po hladnom vremenu jer ne menjaju svoje karakteristike pri hladnim uslovima.
M+S

Zimske gume ćete vrlo lako prepoznati. Na samoj gumi pored dimenzija, datuma proizvodnje naići ćete na znakić u obliku trougla sa snežnom pahuljom. Pored pahuljice ćete naići na slovne simbile M+S, što označavaju skraćenice za mud and snow (blato  i sneg). A dobro je i znati da zimske gume treba imati na sva četiri točka radi lakše upravljivosti vozilom i da bi se sprečila proklizavanja zadnjeg dela automobila.

Zimska guma

Pored toga svega čuo sam i za neke "cake" vezano za zimske gume koju mogu da vam olakšaju kretanje u otežanim zimskim uslovima - gume držite uvek malo manje napumpane zimi jer tako će se obezbediti lakše kretanje po ledu i snegu jer ako je guma pod manjim pritiskom neće "šlajfovati" kao kad je pod punim pritiskom!

U svakom slučaju dobro je znati!

 

 

 

 

 

 

 

 

REPARACIJA STARIH DELOVA

Kada čujem da neko preporučuje reparaciju vitalnih delova automobila naježim se! Ja ne mogu da verujem da u današnjem svetu i ovolikom izboru delova bilo to jeftinih, manje kvalitetnih i skupljih, kvalitetnih delova, čujem da neki "majstor" preporuči klijentu da "obradi" diskove, ili možda "nituje paknove", lepi pločice, remontuje set kvačila i tome slično.

Prvo što je bitno znati da postoji veliki izbor delova za svačiji džep. Možete pronaći svaki deo koji vam je potreban za auto u više različitih varijanti. Pločice se npr prave u minimum 3 klase svakog proizvođača, postoji klasa za prvu ugradnju, postoji komercijalna klasa tj za široke narodne mase, i 3 klasa za one sa plitkim džepom ali opet boljeg kvaliteta nego lepljena pločica kod "komše".

Isto to važi i za diskove, kao što sam već pisao u jednom od prethodnih postova, diskovi i pločice su potrošna roba, oni se troše, pa uzmite u obzir da diskove odnesete na obradu tako stanjene, gde se prilikom mašinske obrade i dodatno još i stanje kakvi su ti diskovi i kako oni mogu da koče?

Stare i Nove pločice

 Ono što možda nisam rekao za diskove oni imaju svoju minimalnu debljinu do koje smeju da se voze, posle toga se menjaju. To je otprilike na svaku 2 zamenu pločica menjaju se diskovi.

To se isto može reći i za kvačilo. Korpa i lamela se menjaju u paru, i preporučljivo je da se stavi novi deo, jer kvačilo je deo koji na kolima se ne menja svake godine i predviđena su da prelaze i po više desetina hiljada kilometara. Nije preporučljivo da se remontuju korpa i lamela jer uglavnom kvalitet obloga koji se  koristi kod naših majstora nije dobar. Tako remontovane korpa lamela nisu u stanju da pređu više od par hiljada kilometara.

Nažalost dosta ljudi ima toliko poverenja u svoje "majstore" ili nema dovoljno sredstava da uvek kupi novi deo za kola pa dolaze u situaciju da remontuju stare delove ali na kraju plate duplo jer plate i remont i nove delove u veoma kratkom vremenskom periodu.